Koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Własna działalność gospodarcza to dla wielu osób wymarzona ścieżka zawodowa. Jej prowadzenie wiąże się jednak również z koniecznością ponoszenia pewnych wydatków. Jakie są podstawowe koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

Składki ZUS

Jednym z podstawowych kosztów, jakie ponosi przedsiębiorca, są składki na ubezpieczenia ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, emerytalnej, rentowej, wypadkowej oraz składce na Fundusz Pracy. Składka chorobowa jest całkowicie dobrowolna. Obecnie pełna kwota składek ZUS wynosi 1211,28 zł w przypadku opłacania ubezpieczenia chorobowego lub 1124,23 zł bez składki chorobowej. Do kwoty tej należy doliczyć składkę zdrowotną, wyliczaną według nowych zasad. Przedsiębiorcy, którzy właśnie otworzyli własną firmę, mogą skorzystać z ulg. Jedną z nich jest „Ulga na start” na pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności. Po upływie pół roku, przez kolejne 24 miesiące mają oni możliwość opłacania preferencyjnych składek ZUS. Właściciele firm mogą korzystać również z ulgi „Mały ZUS Plus” – przez 3 lata w ciągu 5 lat prowadzenia działalności.

Księgowość

Wielu przedsiębiorców decyduje się na korzystanie z usług wykwalifikowanego księgowego. Profesjonalna obsługa oraz doradztwo specjalisty znacząco ułatwiają prowadzenie własnej firmy i zmniejszają ryzyko popełnienia błędów. Współpraca z biurem rachunkowym to koszt ok. 100 złotych miesięcznie lub więcej. Wiele zależy od wielkości miasta, w którym jest ono zlokalizowane, czy zakresu wykonywanych usług oraz przede wszystkim ilości dokumentów księgowych jakie generuje dana firma.

Koszty reklamy firmy

Chcąc dotrzeć ze swoją ofertą do kolejnych klientów, warto postawić na skuteczną reklamę. Wszelkiego typu działania marketingowe również generują pewne koszty. Mogą być one stałe lub jednorazowe – w zależności od rodzaju promocji. To zarówno opłata za wydruk ulotek, wizytówek czy plakatów, jak i comiesięczny koszt płatnej reklamy w Internecie czy utrzymania domeny. Reklama telewizyjna czy radiowa – nawet, jeśli jest to niewielkie lokalne radio – także wiąże się z kosztami.

Lokal oraz media

Jednym z kosztów, które ponosi większość przedsiębiorców, jest również czynsz za lokal będący siedzibą firmy. Niezależnie od tego, czy jest to lokal użytkowy, czy mieszkalny, w przypadku wynajmu właściciel firmy musi co miesiąc opłacać czynsz. Nie należy zapominać również o opłatach za media – prąd, wodę czy ogrzewanie. Firmy zajmujące się sprzedażą lub produkcją na dużą skalę, oprócz biura muszą posiadać także halę produkcyjną czy magazyn. Wówczas koszty są znacznie większe. Comiesięczne koszty generuje także Internet czy abonament komórkowy.

Jeżeli przedsiębiorca zatrudnia pracowników, oprócz wyżej wymienionych kosztów, ponosi również koszty ich zatrudnienia i szkolenia. Jeśli z kolei wykorzystuje on na co dzień samochód, musi brać pod uwagę koszty jego eksploatacji oraz ubezpieczenia. Często w koszty należy wliczyć również raty leasingowe lub kredytowe. Warto pamiętać także o tym, że każdy polski przedsiębiorca musi zapłacić podatek dochodowy. Jego wysokość zależy od wybranej formy opodatkowania.